سیدجواد حسینی؛ نسرین میرچولی؛ ویدا کلاهدوز
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 864-875
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف سنجش کیفیت زندگی (در دو سطح ذهنی و عینی)، سلامت اجتماعی ورابطهی آنها با یکدیگر در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار انجامشدهاست.
مواد و روشها: جامعهی آماری پژوهش، 4704 نفر می باشند که در 15 رشتهی تحصیلی در مقاطع کاردانی تا دکترا تحصیل میکنند. دراین تحقیق. حجم نمونه با استفاده از جدول ...
بیشتر
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف سنجش کیفیت زندگی (در دو سطح ذهنی و عینی)، سلامت اجتماعی ورابطهی آنها با یکدیگر در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار انجامشدهاست.
مواد و روشها: جامعهی آماری پژوهش، 4704 نفر می باشند که در 15 رشتهی تحصیلی در مقاطع کاردانی تا دکترا تحصیل میکنند. دراین تحقیق. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 380 نفر تعیینشد و با استفاده از روش تصادفی طبقهبندی نامتناسب، افراد نمونه ازجامعهی آماری انتخابگردیدند و یافتههای لازم توسط دو پرسشنامهی استاندارد کیفیت زندگی که خلاصهشدهی پرسشنامهی استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی است و نیز پرسشنامهی سلامت اجتماعی کییز که استاندارد است، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده ازآمار توصیفی و آزمونهای ضریب هبستگی پیرسون، اسپیرمن، یومن وایتنی، کراسکال والیس، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد اگرچه شاخص کیفیت زندگی، به نسبت سلامت اجتماعی از مطلوبیّت بهتری برخورداراست، اما سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی دانشجویان از وضعیت مطلوبی برخوردارنیست. سلامت اجتماعی در بعد شکوفایی، مشارکت و انطباق، کمی ازحد متوسط، بالاتر و پذیرش و انسجام ازحد متوسط، پایینتر و درحد ضعیف ارزیابیمیشوند درمجموع، نتایج نشانداد بین مقطع، رشتهی تحصیلی، درآمد، جنسیّت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی آنان رابطه وجوددارد.
نتیجهگیری: یکی از عوامل اصلی ایجاد سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی، اعتماد میباشد. بنابراین برای افزایش سلامت اجتماعی در بین دانشجویان لازماست تا اعتماد آنان نسبت به سایر افراد جامعه و نهادهای اجتماعی افزایش یابد که یکی از راههای آن، ارائهی اطلاعات شفاف ازطریق نهادهای مسؤول، ترجیح ضوابط بر روابط و توجه مسؤولان به خواستهها و نیازهای دانشجویان است.
زهرا لله گانی؛ سیدجواد حسینی؛ علی رامشینی
دوره 20، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1392، ، صفحه 93-100
چکیده
زمینه و هدف: کیفیت صدا ی معلم نقش مهمی در تفهیم مطالب درسی به دانشآموز دارد. خشونت صدا مهمترین نشانه بیماریهای حنجره است که بسیار شایع میباشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی و عوامل مرتبط با دیسفونی و همچنین میزان شیوع آن در معلمین دبستانهای شهر یزد میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. ...
بیشتر
زمینه و هدف: کیفیت صدا ی معلم نقش مهمی در تفهیم مطالب درسی به دانشآموز دارد. خشونت صدا مهمترین نشانه بیماریهای حنجره است که بسیار شایع میباشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی و عوامل مرتبط با دیسفونی و همچنین میزان شیوع آن در معلمین دبستانهای شهر یزد میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، ورجسای 280 نفر تعیین شد. از پرسشنامه محقق ساخته جهت جمعآوری داده ها در خصوص متغیر آگاهی از دیسفونی علائم و میزان شیوع و نیز رفتارهای پیشگیریکننده به همراه متغیرهای دموگرافیک استفاده شد. دادهها پس از جمعآوری از طریق نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و نیز آزمونهای اسپیر من، تی تست، آنووا و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میزان شیوع دیس فونی در معلمان 4/55 درصد و شایعترین مشکل "خشک شدن گلو " بود. بین تحصیلات و میزان آگاهی رابطه معناداری وجود داشت (02/0p=). هر میزان سطح تحصیل بالاتر میشد؛ میزان آگاهی از دیس فونی نیز افزایش مییافت. همچنین نتایج نشان داد که بین جنس و ساعات تدریس رابطه معناداری از لحاظ آماری یافت شد (04/0p=). زنان بیشتر از مردان در خصوص عوامل پیشگیریکننده از دیس فونی اطلاعات داشتند (02/0p=). در بررسی رابطه رفتار پیشگیریکننده از دیسفونی و میزان آگاهی رابطه معناداری و مستقیم با ضریب اطمینان 99 درصد با ضریب همبستگی 30 درصد مشاهد شد. معلمان با نمره آگاهی بیشتر، رفتارهای پشگیریکننده بیشتری را نسبت به سایرین داشتند (001/0p=).
نتیجهگیری: با توجه به شیوع بالای این مشکل در معلمین دبستانهای شهر یزد رفتارهای پیشگیریکننده از این اختلال بسیار ضعیف میباشد. لذا توصیه میشود با برگزاری کلاسهای آموزشی از سوی متخصصین این امر میزان آگاهی و عملکرد معلمان جهت پیشگیری و کنترل این مشکل افزایش داده شود.